Klebelsberg Intézményfenntartó Központ

MEGÚJULÓ NEVELŐTESTÜLET – INTERAKTÍV GYEREKEK (2015)

Aktív életmód és tudás program a Bükk kapujában


Projektünk, komplex életmód és tudás programot kínált a gyermekeknek és az iskola dolgozóinak.

A program megvalósítása párhuzamosan több szintéren folyt:

A.) Iskolai tanórákon (természetismeret, biológia, földrajz, kémia, erkölcstan, idegennyelv, testnevelés), elsősorban az egészséges életmód, fenntartható fejlődés, környezetvédelem, táplálkozás, higiénia, mozgáskultúra, háztartás, patika, balesetmegelőzés, szexualitás, alkohol-drogfogyasztás elméleti alapismereteinek az elsajátítása történt. Olyan ismeretszerzési folyamatban gondolkodtunk, amely során a tanuló az alkotófolyamat részeként és eredményeként sajátítja el a tudnivalókat. Nem passzív hallgató és befogadó, hanem aktív résztvevő, melyet a projekt keretében tartott nyelvi témahét színes programjai, és a digitális taneszközök alkalmazása az órákon szintén erősítettek.

B.) Az Sportnapon és az Egészségnapon már főleg a gyakorlati tudás és ismeretek megszerzése volt a cél. A testi-lelki egészséggel kapcsolatos előadásokat, bemutatókat tartottunk, tréfás osztályok közötti vetélkedőket szerveztünk. Egészséges életmóddal kapcsolatos tesztet töltöttek ki a diákok, találkozhattak világbajnok ugrókötelesekkel, akik bemutatót is tartottak. Mindenki kipróbálhatta magát tájfutásban és az udvaron felszerelt akadálypályán. A délutáni sportfoglalkozások közül hegyi kerékpárt és tájfutást tartottunk, alkalmanként 15 diákkal. Itt a hangsúly a mozgásélmény és mozgástapasztalat megszerzésén volt természetes környezetben. A program kibővült a hatodik és hetedik osztályban az úszással.

C.) Iskolán kívüli sporttáborokban (Balatonkör, Bakancsostábor), Erdei iskolákban a tanultak és a megszerzett kompetenciák gyakorlati alkalmazása és elmélyítése történt. Lehetőségük volt a diákoknak képességeik kipróbálására és alakítására. A diákok lehetőséget kaptak a sokféle ismeret integrálására, gyakorlatban való használatára. Mindkét táborunk és erdei iskolánk nagy sikert aratott a tanulók között.

D.) A program megvalósításához a nevelőtestület a projekthez szorosan kapcsolódó képzéseken vett részt. A projektünkben a tanár szerepe is megváltozott. Nem a mindentudó irányítás, hanem inkább az együttműködés elősegítése, az egyes programfolyamatok koordinálása volt a feladata.

E.) A projekt keretein belül beszerzésre került több netbook, digitális tananyag, ami lehetővé tette a sokoldalú, interaktív ismeretszerzést, és egyben motivációt is jelent az immár „Z” generációhoz tartozó diákjaink számára. A projekt megvalósításával, olyan életmód és szemléletváltást tudtunk elérni a tanulóink, és a dolgozóink életében, ami hozzájárul az egészséges, sportos nemzet, ugyanakkor a versenyképes munkaerő kialakulásához.