Be in my Shoe! –vagyis, lépj a helyembe!

Képzeljük el, milyen izgalmas lenne, ha egy-egy hétre kipróbálhatnánk milyen egy spanyol, olasz vagy egy lengyel iskolás élete, milyen iskolába jár, miket játszik, mit főz otthon az anyukája. Erre volt lehetőségük a felsőtárkányi diákoknak, a „Be in my Shoe”-Cooperative Project Work for Developing Cultural Competencies-elnevezésű nemzetközi partnerségi pályázat keretein belül, melyet az ERASMUS+ program támogatásával valósítottunk meg.

A program 2018-ban indult és az volt a célja, hogy a külföldi diákokkal való közös tevékenységek során a résztvevők megismerkedjenek a partneriskolák országainak kultúrájával, szokásaival, történelmével és megtanulják megérteni és elfogadni a kulturális különbségeket. A program során meglátogattuk egymás iskoláit, részt vettünk tanórákon, közösen kézműveskedtünk, zenéltünk, főztünk, megtanultuk egymás táncait, népviseletbe öltöztünk, kipróbáltuk a különböző országok legkedvesebb játékait. Nem csak a gyerekek, a pedagógusok is részt vettek ebben az izgalmas kalandban, megismerkedtek azokkal az innovatív pedagógiai módszerekkel, amiket más országok iskoláiban használnak, így jelentősen gazdagodott pedagógiai eszköztáruk, új inspirációt merítettek a nemzetközi környezetben szerzett tapasztalatokból. A pályázat koordinátora iskolánk, a Felsőtárkányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola. A partnerségben még három iskola vett részt, a spanyolországi Ceip Infanta Leonor Mazarrónból, az Olaszországi I.C Castelfranchi Finale Emiliából, a Lengyelországi Szkola Podstavova Zawojából.

A projektben négy nemzetközi találkozó szerepelt, melyekből hármat sikerült lebonyolítani. A 2020 tavaszán világméretűvé vált járvány következtében az utolsó utazás megvalósítása a korlátozások miatt lehetetlenné vált ezért a személyes találkozás helyett a virtuális formát választottuk. Nehezen barátkoztunk meg a gondolattal, hiszen tudtuk, hogy a személyes találkozók hangulatát nehéz lesz megteremteni. A programok színvonalas megvalósítása jelentős kihívás elé állította a szervezőket. Minden nehézség ellenére élményszerű és interaktív online műhelymunkában vettek részt diákjaink, ahol sokat tanultak a lengyel kultúráról. Mindamellett, hogy megfestettük Lengyelország nemzeti szimbólumait, népviseletes babát varrtunk, lengyel zöldségsalátát készítettünk és Polonézt táncoltunk, interaktív feladatokban is részt vettünk. A program zárása egy olyan nemzetközi gálaműsor volt, ahol minden iskola bemutathatta hazája táncát, zenéjét, az iskolába járó tehetséges diákokat. Mindannyiunknak nagyon hiányzott a személyes találkozás, hiszen így nem volt mód a barátkozásra, ismerkedésre. Kárpótlásul viszont sokkal több diákunk tudott részt venni a programokon. Azok, akiknek lehetősége nyílt bekapcsolódni a közös munkába, sok élménnyel és tudással gazdagodtak, így elmondhatjuk, hogy sikerrel zártuk a projektet.

A projekt eredményességét a következő projekt termékek tükrözik:

A résztvevők által szerkesztett online magazinok:

A programokról bővebb információt, képeket és vidófelvételeket a program honlapján találnak.